Årlig status for 2021: Rekordmange webbesøg og positiv feedback
For både pendlere og virksomheder har 2021 været et langt år, hvor forskellige coronarestriktioner og grænsekontrol har skabt udfordringer i hverdagen. Dette har også smittet af Øresunddirekts arbejde som grænseregional informationstjeneste, hvor både informationscenter og webredaktion har haft travlt med at navigere mellem og videreformidle de mange informationer fra begge sider af sundet.
Webbesøg næsten fordoblet i 2021
I løbet af 2021 slog webtrafikken på Øresunddirekts hjemmesider alle rekorder og vi registrerede flere digitale brugere og besøg end nogensinde før.
Således registrerede vi på Øresunddirekt i løbet af 2021 over 2.1 millioner sessioner på vores svenske, danske og engelske websider. Dette er en stigning på over 70 procent sammenlignet med året før (2020). Samtidig steg det årlige antal af brugere på alle vores sider til 1,5 millioner, hvilket er en stigning på over 67 procent.
Der tegner sig desuden en klar tendens, når man kigger på indholdet af Øresunddirekts mest besøgte websider i 2021. Således handler 15 ud af 20 af de mest besøgte websider i en eller anden grad om corona-restriktioner og -regler i de to lande, hvor temaer såsom grænsekontrol og indrejserestriktioner typisk er centrale.
Heriblandt en række nye oversigtsartikler, som er blevet publiceret på websiderne i løbet af året, som viser, hvad der gælder for øresundspendlere ift. skat, socialsikring, a-kasse og meget mere i forbindelse med Coronapandemien. Samtidigt har artikler vedrørende ”Skat ved hjemarbejde pga. coronavirus” og ”Vägledning till danska deklarationen” gået betydeligt op i trafik.
Derudover er oversigtsartiklen over danske og svenske helligdage er desuden gået op hele 221 procent i forhold til året forinden (fra 6.866 til 22.069 sidevisninger).
*Kilde: Google Analytics
Hjemmesiderne scorer højt på brugerundersøgelse
En brugerundersøgelse lavet i samarbejde med analysefirmaet UserNeeds i løbet af december, har desuden undersøgt brugervenligheden og kvaliteten af Øresunddirekts webplatforme. Undersøgelsen tager udgangspunkt i 2.625 personers svar på et spørgeskema, som har ligget på Øresunddirekts hjemmesider. Dette er tre gange så mange besvarelser, som en lignende undersøgelse modtog for to år siden, hvilket maler et klart billede af det øgede engagement på Øresunddirekts websider.
Resultatet fra undersøgelsen viser, at 89 procent af brugerne, mener at Øresunddirekts hjemmesider er en værdifuld kilde til information om pendling. Derudover har 78 procent givet udtryk for, at Øresunddirekts websider har været brugbare informationssider under coronapandemien.
88 % svarer desuden, at Øresunddirekts hjemmesider og dets indhold virker troværdigt. Dette bakkes op af positive tilkendegivelser omkring hjemmesidens sprog og professionalisme.
Derudover mener over 90 procent, at det generelle indtryk af hjemmesiden er positivt.
Brugerundersøgelsen har desuden medført en hel del produktiv feedback omkring mulige forbedringer af hjemmesiderne. Dette vil webredaktionen arbejde videre med i forsøget på at optimere indholdet på websiderne i fremtiden.
**Kilde: UserNeeds-undersøgelse